۱۳۹۲ شهریور ۲۲, جمعه

متن مقاله رئیس جمهور روسیه در نیویورک تایمز


جنگ دوم جهانی نیز از
روی سر جامعه ملل شروع شد


چکیده: در پی حمله ایالات متحده آمریکا به سوریه، که برغم مخالفت بسیاری از کشورها و سیاستمداران برجسته و رهبران مذهبی از جمله پاپ، کماکان ممکن است روی دهد، انسان های بیگناه بیشتری قربانی خواهند شد و بدنبال آن چالش تشدید خواهد شد و بسیار فراتر از مرزهای سوریه خواهد رفت. حمله سبب خشونت بیشتر و پیدایش موج تازه ای از تروریسم خواهد گشت.
در چنان وضعی تلاش های چند جانبه برای مسئله اتمی ایران و مذاکرات برای حل چالش فلسطین و اسرائیل بی ثمر خواهد شد و خاورمیانه و آفریقای شمالی را بیش از پیش بی ثبات خواهد ساخت. حمله آمریکا می تواند دستگاه نظم و قانون جهانی را از توازن خارج سازد.
آنچه در سوریه می گذرد نبرد برای دموکراسی نیست، بلکه چالش مسلحانه ایست میان دولت و مخالفانش در کشوری با مذاهب گوناگون. آنها که برای دموکراسی در سوریه تلاش می کنند اندک شمارند. ولی در مقابل این هراس انگیز است که دخالت نظامی در چالش های داخلی دیگر کشورها برای ایالات متحده آمریکا تبدیل به عادت شده است. آیا این به سود علائق دراز مدت آمریکاست؟ من در آن تردید دارم. میلیون ها نفر در جهان آمریکا را نمونه دموکراسی نمی دانند، بلکه آن را کشوری می دانند که فقط بکار بستن خشونت بی رحمانه را معتبر می داند و به پیروی از شعار "هرکس که با ما نیست دشمن ماست " ائتلافاتی سرهم بندی می کند. ولی خشونت نشان داده است که بی تاثیر و بی نتیجه است. افغانستان متزلزل است و هیچ کس نمی تواند بگوید پس از خروج نیروهای بین المللی در آنجا چه روی خواهد داد. لیبی بین قبائل و طوائف تکه تکه شده است. جنگ داخلی در عراق با روزی دهها قربانی ادامه دارد و در مقابل القاعده و افراط گرایان رنگارنگ که با دولت می جنگند فراوانند.


متن مقاله رئیس جمهور روسیه در نیویورک تایمز

هیچ نظری موجود نیست: