خامنهای: مناسب است از چهارشنبهسوری اجتناب شود!!.
آیتالله علی خامنهای، رهبر < رژیم > اسلامی، در پاسخ به < پرسشی > که روز دوشنبه ۲۴ اسفند، در وبسایتش منتشر شدهاست، ضمن تأکید دوباره بر نظرات پیشینش نوشت که «چهارشنبهسوری هیچ مبنای شرعی ندارد و مناسب است از آن اجتناب شود!!».
< بر پائی جشن چهارشنبه سوری نباید مبنای شرعی داشته باشد - زیرا آئین و سنت های دیرین ملی ایرانیان بسیار قبل از هجوم اعراب به ایران پایه گذاری شده است.- آیا اجراء و احترام به اعیاد ملی و میهنی ایرانیان که عرب و عرب تبار نیستند باید خلاف شمرده شود؟؟>.
خامنهای چندین سال پیش نیز در پاسخ به < پرسشی > اعلام کرده بود که چهارشنبهسوری «علاوه بر آنکه هیچ مبنای شرعی ندارد، مستلزم ضرر و فساد زیادی است که مناسب است از آنها اجتناب شود!!».
تعدادی از مراجع تقلید!! شیعه بارها اعلام کردهاند که مراسم چهارشنبه آخر سال، «مبنای شرعی ندارد» و «نوعی آتشپرستی است!!!».
آیتالله علی خامنهای، رهبر < رژیم > اسلامی، در پاسخ به < پرسشی > که روز دوشنبه ۲۴ اسفند، در وبسایتش منتشر شدهاست، ضمن تأکید دوباره بر نظرات پیشینش نوشت که «چهارشنبهسوری هیچ مبنای شرعی ندارد و مناسب است از آن اجتناب شود!!».
< بر پائی جشن چهارشنبه سوری نباید مبنای شرعی داشته باشد - زیرا آئین و سنت های دیرین ملی ایرانیان بسیار قبل از هجوم اعراب به ایران پایه گذاری شده است.- آیا اجراء و احترام به اعیاد ملی و میهنی ایرانیان که عرب و عرب تبار نیستند باید خلاف شمرده شود؟؟>.
خامنهای چندین سال پیش نیز در پاسخ به < پرسشی > اعلام کرده بود که چهارشنبهسوری «علاوه بر آنکه هیچ مبنای شرعی ندارد، مستلزم ضرر و فساد زیادی است که مناسب است از آنها اجتناب شود!!».
تعدادی از مراجع تقلید!! شیعه بارها اعلام کردهاند که مراسم چهارشنبه آخر سال، «مبنای شرعی ندارد» و «نوعی آتشپرستی است!!!».
از جمله لطفالله صافی گلپایگانی و جعفر سبحانی چندین بار در سخنان خود و یا در پاسخ به استفتائات، چهارشنبهسوری را «خرافات!!» خوانده و اعلام کردهاند که برگزاری این مراسم «جایز نیست».
در همین حال عبدالله جوادی آملی چهارشنبهسوری را «خلاف عقل و شرع» دانسته و تأکید کردهاست که خمینی، رهبر سابق < رژیم > اسلامی و برخی از مراجع تقلید از جمله آیت الله حسین بروجردی «هرگونه آتشبازی و ترقه انداختن» را «حرام» میدانستهاند.
آیت الله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید شیعه، پیش از این چندین بار اقداماتی نظیر پریدن از روی آتش در چهارشنبهسوری را مسائل «خرافی و خطرناک» خوانده بود که باید با آن «مخالفت» کرد.
وی صبح سهشنبه ۲۵ اسفند، نیز آیین چهارشنبهسوری را «خرافه» و «آداب نادانها» دانسته که «باید از آن پرهیز کرد».
چهارشنبهسوری یکی از جشنهای باستانی ایرانیان است که از هزاران سال پیش و در آستانه فرارسیدن نوروز، توسط ایرانیان برگزار میشود؛ روشن کردن آتش و پریدن از روی آن، از رسوم این آیین است.
آیین چهارشنبهسوری به جز کشور کنونی ایران، در مناطق مختلف تاجیکستان، افغانستان و بهویژه در میان کردها برگزار میشود.
با وجود این، تعداد زیادی از روحانیون با این جشن مخالفت کردهاند و مرتضی مطهری که از او به عنوان یکی از «معلمان انقلاب اسلامی!!!» نام برده میشود، از چهارشنبهسوری به عنوان جشن «خانوادههای احمقها» و «دلیل خریت» ایرانیان قدیم نام برده بود.
در همین حال عبدالله جوادی آملی چهارشنبهسوری را «خلاف عقل و شرع» دانسته و تأکید کردهاست که خمینی، رهبر سابق < رژیم > اسلامی و برخی از مراجع تقلید از جمله آیت الله حسین بروجردی «هرگونه آتشبازی و ترقه انداختن» را «حرام» میدانستهاند.
آیت الله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید شیعه، پیش از این چندین بار اقداماتی نظیر پریدن از روی آتش در چهارشنبهسوری را مسائل «خرافی و خطرناک» خوانده بود که باید با آن «مخالفت» کرد.
وی صبح سهشنبه ۲۵ اسفند، نیز آیین چهارشنبهسوری را «خرافه» و «آداب نادانها» دانسته که «باید از آن پرهیز کرد».
چهارشنبهسوری یکی از جشنهای باستانی ایرانیان است که از هزاران سال پیش و در آستانه فرارسیدن نوروز، توسط ایرانیان برگزار میشود؛ روشن کردن آتش و پریدن از روی آن، از رسوم این آیین است.
آیین چهارشنبهسوری به جز کشور کنونی ایران، در مناطق مختلف تاجیکستان، افغانستان و بهویژه در میان کردها برگزار میشود.
با وجود این، تعداد زیادی از روحانیون با این جشن مخالفت کردهاند و مرتضی مطهری که از او به عنوان یکی از «معلمان انقلاب اسلامی!!!» نام برده میشود، از چهارشنبهسوری به عنوان جشن «خانوادههای احمقها» و «دلیل خریت» ایرانیان قدیم نام برده بود.
< عرب و عرب تبارهای عقب ما نده وتند رو باید که نسبت به ایران و ایرانی نظر مساعدی نداشته باشند - اما گمان ندارم حتی پیش پا افتاده ترین آنها به یک ملت کهن که دارای بارز ترین تاریخ کشور داری بوده است این چنین توهین آمیز و احمقانه نسبت داده باشد>.
با این حال این مراسم همچنان در ایران رواجی فرا گیر داشته و با استقبال و همت ایرانیان برگزار شده است ..
با این حال این مراسم همچنان در ایران رواجی فرا گیر داشته و با استقبال و همت ایرانیان برگزار شده است ..
۲ نظر:
آقای خامنه ای روز گذشته برای عده ای روحانی که سن و سال اکثر آنها از دوران طلبگی گذشته اما آنها را ایشان بعنوان طلبه به حضور پذیرفته بود، سخنانی ایراد کرد که در همین شماره پیک نت خلاصه و چکیده آن را می خوانید. آقای خامنه ای خطاب به آن عده گفت که حوزه علمیه باید حالت انقلابی خود را حفظ کند.
آن محتوای انقلابی که آقای خامنه ای بر آن تاکید می کند لابد همان لنگه کفش و مهر پرتاب کردن به سوی رئیس مجلس در سالگرد 22 بهمن توسط طلاب در قم است! ایشان فراموش کرده که آن رویداد مهم و اساسی که کمر رژیم شاه را شکست اعتصاب کارگران نفت و اعتصاب مطبوعات و تظاهرات عظیم مردمی بود که هرگز فکر نمی کردند کار انقلاب به آنجا بکشد که اکنون کشیده است. ایشان ابتدا نگاهی به آمار فحشاء، غارت حکومتی ها، فساد درون حکومتی، اعتیاد، کارتن خوابی، اختلاف کم نظیر طبقاتی، سقوط ارزش و اعتبار پول ملی، بیکاری، طلاق، نابودی تولید داخلی و خوابیدن بزرگترین صنایع کشور، زندان های مملو از زندانیان سیاسی و غیر سیاسی، چند پارچگی حاکمیت و روحانیت و نظامی ها و دهها پدیده دیگر بیاندازد (که قطعا میداند اما به روی خود نمی آورد در سخنرانی ها) آنوقت مدعی توصیه انقلابی بودن و انقلاب شدن به حوزه علمیه قم و یا هر حوزه مذهبی دیگری بکند. این کارنامه دوران رهبری ایشان است و لاغیر.
روز گذشته (سه شنبه) شماری روحانی بعنوان اعضای مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم به دیدار رهبر جمهوری اسلامی برده شدند. در این دیدار که برای جبران ضربه کمر شکن انتخابات هفتم اسفند به کمر آیت الله محمد یزدی رئیس حکومتی حوزه علمیه قم برگزار شد و هدف از آن جبران این شکست توسط رهبر بود، علی خامنه ای سخنانی گفت که خلاصه دقیق آن همین جملاتی است که از سخنرانی بلند بالای وی استخراج کرده ایم:
«حوزه علمیه قم باید همچنان یک حوزه انقلابی و مهد انقلاب باقی بماند. دو جریان در شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی تأثیرگذاری آشکار داشتند؛ دانشگاه وحوزه علمیه.
تأثیرگذاری حرکت و مبارزه دانشگاهی در پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل حضور عامل اصلی یعنی مبارزات روحانیت بود. ما قدردان مبارزات دانشجویان هستیم اما اگر این مبارزهها بدون حضور مبارزههای روحانیت بود، قطعاً به همان محیط دانشگاه محدود می شد و به اتمام می رسید.
اگر حوزه علمیه قم نبود، حرکت امام (ره) شاید به موفقیت نمی رسید. آن نیرویی که مردم را به خیابانها آورد و آن راهپیمایی های بزرگ و میلیونی را شکل داد، تأثیرگذاری طلاب بود که فکر و نیت امام (ره) را در دورترین نقاط کشور نیز منتقل کردند.
اکنون انگیزه ها و طرح هایی برای «انقلاب زدایی» از حوزه علمیه وجود دارد.
معنای حقیقی تقابل سیاسی و تبلیغی با مبانی و تأکیدات امام خمینی (ره)، ضدیت با اسلام سیاسی و اسلام نابی است که اولین بار پس از صدر اسلام در ایران به تشکیل حکومت پرداخته است. مجمع نمایندگان طلاب پدیده بسیار خوبی است که باید از لحاظ قانونی و جایگاهی و نیز از لحاظ درونی و محتوایی تداوم یابد و تقویت شود. با وجود برخی پدیده های نامطلوب در گوشه و کنار، جهت گیری کلی حرکت کشور، خوب و رو به پیشرفت است و افق آینده در همه زمینه ها روشن است.»
ارسال یک نظر