۱۳۹۱ آبان ۱۷, چهارشنبه

طلبه‌ها در قم چگونه صیغه می‌کنند؟

۱۱ آبان ۱۳۹۱
image
وبلاگ «نامه‌های حوزوی» که نویسنده آن یک طلبه حوزه است در تازه‌ترین پست خود نحوه «صیغه» کردن زنان در قم از سوی برخی طلبه‌ها را تشریح کرده است.
متن کامل پست این وبلاگ:
طلبه‌ها چگونه صیغه می‌کنند؟ مکان‌ها و مراکز صیغه در قم کجاست؟ چگونه می‌توان زن صیغه‌ای پیدا کرد؟ نظر همسران طلاب در زمینه صیغه چیست؟ شرایط صیغه چیست؟ این‌ها سوالاتی است که شاید دانستن آن‌ها برای بسیاری جالب توجه باشد.

طلبه‌ها و صیغه: خلوت‌های بسیار دوستانه و خصوصی برخی از طلبه‌ها جایی است که ممکن است مباحث صیغه مطرح شود البته اگر چه بسیاری از این گفتگو‌ها بیشتر حالت شوخی دارد و ممکن است طلبه‌ها جهت متلک گفتن و خندیدن این بحث را مطرح کنند اما از باب وصف العیش نصف العیش برق در چشمان برخی از طلبه‌ها می‌درخشد و طلبه‌های جوان و مجرد علاقمند هستند تا بدانند چنین چیزی واقعیت دارد یا افسانه است.!.

                    ______________*______________

زنان طلاب هم مخالف صیغه کردن شوهران خود هستند !

شهرزادنیوز:علیرغم تبلیغات شدید برای جا انداختن صیغه در جامعه، حتا زنان طلبه ها نیز با صیغه کردن زن دوم توسط شوهران خود مخالفند.
در وبلاگ «نامه های حوزوی» که توسط یک طلبه نوشته می شود، در این رابطه آمده است که همسران طلاب شاید از سرسخت‌ترین مخالفان این کار هستند. برخی از آن‌ها اساسا این کار را خیانت به خانواده می‌دانند، حتی همسر بعضی از طلبه‌ها که خود هم طلبه هستند، عقد موقت را به گونه‌ای تفسیر می‌کنند که به هیچ وجه با وضع همسرشان نخواند. از این‌رو طلبه‌ها نزد همسرشان از این موضوع سخنی نمی‌گویند و حتی ممکن است در قبح این مسئله به ایراد سخن بپردازند، اما در خلوت رفقا می‌توانند در این زمینه راحت‌تر سخن بگویند.
در ادامه آمده است که گاهی صیغه کردن برخی از طلبه‌ها لو رفته است و آن طلبه در میان همسران طلاب بعنوان شخصی منفور قلمداد شده است که همسران طلبه‌ها رفت و آمد را با خانواده آن طلبه ممنوع کرده‌اند تا آسیبی متوجه همسرشان نشود.
در این وبنوشت که متن کامل آن را دیگربان منتشر کرده، همچنین مکان هایی در قم که زنان طالب صیغه در آنجا با «نماد» ی تردد می کنند، آمده است. از جمله قبرستان شیخان قم و اطراف آن، حیاط بزرگ مسجد امام حسن عسگری، حیاط و اطراف حرم حضرت معصومه، خیابان ارم، گذر خان و اطراف مدرسه آیت الله گلپایگانی.
وی همچنین نوشته است که برخی از طلبه‌ها شماره تلفن‌هایی از تعدادی خانم های صیغه‌ای دارند و آنها را در اختیار دوستان قرار می‌دهند و گاه حتی خود واسطه می‌شوند، برخی از روحانیان نیز از باب انجام کار خیر و نجات جوانان از گناه ممکن است کسانی را بشناسند و به آن‌ها معرفی کنندمکان‌ها و مراکز صیغه: گفته می‌شود قبرستان شیخان قم و اطراف آنجایی است که زنان صیغه‌ای بیشتر در آن رفت و آمد دارند، حیاط بزرگ مسجد امام حسن عسگری نیز می‌تواند مکانی برای عبور و مرور آن‌ها باشد، حیاط و اطراف حرم حضرت معصومه (س) نیز محلی است که شاید زنان صیغه‌ای در آنجا رفت و آمد کنند.
خیابان ارم، گذر خان، اطراف مدرسه آیت الله گلپایگانی را نیز می‌توان به این لیست اضافه کرد، البته این‌ها مراکزی است که زنان صیغه‌ای سنتی ممکن است در آنجا حضور داشته باشند زنانی که میان سال یا مسن هستند. اما احتمالا زنان صیغه‌ای امروزی از طرقی دیگر ممکن است در دسترس قرار گیرند.
یافتن زن صیغه‌ای: زنان صیغه‌ای در قم با نمادی در مکان‌های گفته شده حضور دارند ممکن است خود را در قالب یک زن دست فروش نمایان کند که علاقه دارد با مشتری گپ بزند، ممکن است در قالب گدایی باشد که جلوی طلبه‌ها را می‌گرد و از آن‌ها پول می‌خواهد و شاید اگر طلبه‌ای اشاره‌ای کوتاه به این مباحث داشته باشد خود زن تا آخر قصه را بخواند، شاید هم در قبرستان شیخان حضور داشته باشند و به نوبت بر قبر‌ها فاتحه بخواند.
البته این راه‌ها ممکن است خطراتی داشته باشد و طلبه با تشخیص اشتباه موجبات یک دعوای حسابی را فراهم آورد، اما برخی از طلبه‌ها شماره تلفن‌هایی از برخی خانمهای صیغه‌ای دارند و در اختیار دوستان قرار می‌دهند و شاید هم خود واسطه می‌شوند، برخی از روحانیان نیز از باب انجام کار خیر و نجات جوانان از گناه ممکن است کسانی را بشناسند و به آن‌ها معرفی کنند.
جالب اینکه یک آرایشگاه در قم به مشتریان خود شماره تلفن برخی از زنان صیغه‌ای را می‌دهد و بعضا نیز خود آرایشگر واسطه می‌شود و خدا داند که این آرایشگاه چقدر مشتری دارد. البته گفته می‌شود زنان صیغه‌ای در قم احکام عقد موقت را رعایت نمی‌کنند و جهت گول زدن طلاب با پوشش عقد موقت به این کار مبادرت می‌ورزند.
نظر همسران طلاب: همسران طلاب شاید از سرسخت‌ترین مخالفان این کار هستند برخی از آن‌ها اساسا این کار را خیانت به خانواده می‌دانند، حتی همسر برخی از طلبه‌ها که خود هم طلبه هستند عقد موقت را بگونه‌ای تفسیر می‌کنند که به هیچ وجه با وضع همسر خود نخواند از این‌رو طلبه‌ها نزد همسرشان در این موضوع سخنی نمی‌گویند و حتی ممکن است در قبح این مسئله به ایراد سخن بپردازند اما در خلوت رفقا می‌توانند در این زمینه راحت‌تر سخن بگویند.
اتفاق افتاده است که صیغه کردن برخی از طلبه‌ها لو رفته است و آن طلبه در میان همسران طلاب بعنوان شخصی منفور قلمداد شده است که همسران طلبه‌ها رفت و آمد را با خانواده آن طلبه ممنوع کرده‌اند تا آسیبی متوجه همسرشان نشود.
 البته گاهی افسانه‌هایی از برخی خانم‌ها نقل می‌شود که برای همسر خود زن صیغه‌ای پیدا کرده‌اند که البته کی دیده و کی شنیده.
شرایط صیغه: از نظر احکام اسلامی زنانی که ازدواج کرده‌اند و به هر دلیل از همسر خود جدا شده‌اند می‌توانند با تشخیص شخص خود عقد موقت را قبول کنند.
در نظر اکثر مراجع عظام دختر باکره برای عقد موقت نیاز به اجازه ولی دارد، البته برخی از مراجع هم هستند که اجازه ولی برای دختر را شرط نمی‌دانند و البته برخی از جوانان برای رفع مشکل در این مسئله به آن مراجع تقلید عدول می‌کنند.
 در عقد موقت باید زمان و مهریه نیز مشخص باشد و عقد هم جاری شود که هر کس می‌تواند خود شخصا عقد را بخواند البته مشروط به اینکه صحیح بخواند، عقد موقت با شرایطی عده هم دارد که احکام خاص خود را دارد!!.

هیچ نظری موجود نیست: