پژوهشگر دینی در نشست حجاب:
قویا معتقدم حجاب اجباری اشتباه بود
محمد زائری، مدیر مجموعه فرهنگی سرچشمه در نشست "حجاب اجباری" اجباری شدن حجاب را در ایران نادرست خواند. او با تأکید بر لزوم حفظ پوشش اسلامی گفت، زنان محجبه باید با عزت در خیابان راه بروند در حالی که وضعیت کنونی چنین نیست.
محمد زائری، مدیر مجموعه فرهنگی سرچشمه در نشست "حجاب اجباری" اجباری شدن حجاب را در ایران نادرست خواند. او با تأکید بر لزوم حفظ پوشش اسلامی گفت، زنان محجبه باید با عزت در خیابان راه بروند در حالی که وضعیت کنونی چنین نیست.
نمایشگاه حجاب و عفاف!! درایران اسلامی
چند تن از پژوهشگران امور دینی و فرهنگی در نشستی تحت عنوان "حجاب اجباری؛ اولویتها و اقتضائات فرهنگی جامعه" که شامگاه چهارشنبه (۶ خرداد/ ۲۷ مه) در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، در مورد حجاب اظهارنظر کردند.
محمد زائری، نویسنده کتاب "حجاب بیحجاب" با تأکید بر لزوم حراست از حجاب گفت: «با قدرت مدعی هستم که سیاست اجبار حجاب کاملا اشتباه است، به این دلیل که اگر روزی حجاب آزاد بود یا من به جای تهران در جاکارتا بودم بهتر میتوانستم کسی که حجاب ندارد را به حجاب دعوت کنم.»
او مسائل اجتماعی را "پیچیده و دقیق" و "زیرساخت دیگر مسائل" خواند و تصریح کرد: «اگر این زیرساختها فراهم نشود سنت الهی این است که قرار نیست خداوند بیاید و کاری کند. این گونه نیست که بگوییم خداوند حفظ میکند بلکه اگر ذهن مخاطب را آماده نکرده و جامعه را به حال خود رها کنیم معلوم نیست ۲۰ سال دیگر چه اتفاقی میافتد.»
به باور زائری، مدیر مجموعه فرهنگی سرچشمه، برخی اوضاع را "به سمتی میبرند تا روحانیت و متدینین را محصور در قم و شهرک مهدیه کنند.» زائری با اشاره به وقایع سالهای ۷۸ و ۸۸ در ایران افزود: «به صراحت میگویم سال ۹۸ حوادث بدتری هم خواهیم داشت، اما باید زمینه را فراهم کرد که آسیب کمتری متوجه جامعه شود.»
زائری همچنین از سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به دلیل پخش برخی آگهیهای بازرگانی و سریالهای غربی انتقاد کرد و آن را مروج بیحجابی شمرد. او در این زمینه گفت: «آٰگهیهای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ۳۵ سال حجاب را تخریب کرد و نشان داد حجاب برای کلفت و فرد فقیر و بینواست.»
"قانون باید به شکل طبیعی مقبول باشد"
چند تن از پژوهشگران امور دینی و فرهنگی در نشستی تحت عنوان "حجاب اجباری؛ اولویتها و اقتضائات فرهنگی جامعه" که شامگاه چهارشنبه (۶ خرداد/ ۲۷ مه) در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، در مورد حجاب اظهارنظر کردند.
محمد زائری، نویسنده کتاب "حجاب بیحجاب" با تأکید بر لزوم حراست از حجاب گفت: «با قدرت مدعی هستم که سیاست اجبار حجاب کاملا اشتباه است، به این دلیل که اگر روزی حجاب آزاد بود یا من به جای تهران در جاکارتا بودم بهتر میتوانستم کسی که حجاب ندارد را به حجاب دعوت کنم.»
او مسائل اجتماعی را "پیچیده و دقیق" و "زیرساخت دیگر مسائل" خواند و تصریح کرد: «اگر این زیرساختها فراهم نشود سنت الهی این است که قرار نیست خداوند بیاید و کاری کند. این گونه نیست که بگوییم خداوند حفظ میکند بلکه اگر ذهن مخاطب را آماده نکرده و جامعه را به حال خود رها کنیم معلوم نیست ۲۰ سال دیگر چه اتفاقی میافتد.»
به باور زائری، مدیر مجموعه فرهنگی سرچشمه، برخی اوضاع را "به سمتی میبرند تا روحانیت و متدینین را محصور در قم و شهرک مهدیه کنند.» زائری با اشاره به وقایع سالهای ۷۸ و ۸۸ در ایران افزود: «به صراحت میگویم سال ۹۸ حوادث بدتری هم خواهیم داشت، اما باید زمینه را فراهم کرد که آسیب کمتری متوجه جامعه شود.»
زائری همچنین از سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به دلیل پخش برخی آگهیهای بازرگانی و سریالهای غربی انتقاد کرد و آن را مروج بیحجابی شمرد. او در این زمینه گفت: «آٰگهیهای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ۳۵ سال حجاب را تخریب کرد و نشان داد حجاب برای کلفت و فرد فقیر و بینواست.»
"قانون باید به شکل طبیعی مقبول باشد"
واکنش مردم به گشت " ارشاد ! "
محمد زائری با اشاره به مبارزه با بدحجابی توسط ناجا (نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران) گفت: «کسانی که قرار بود اقدامات فرهنگی در این زمینه انجام دهند، کار را بر گردن ناجا میاندازند در حالی که آن چوب آخر است؛ قانون زمانی قانون است که در جامعه به شکل طبیعی مقبولیت داشته باشد و مبتنی بر هنجار اجتماعی باشد.»
او معتقد است که در صورت آزاد بودن حجاب حرمت آن "بیشتر حفظ میشود." زائری گفت: «الآن چون همه چیز با یکدیگر مخلوط شده حرمت چادر مشکی بیشتر از بین میرود.... یکی از مهمترین خطاهای راهبردی ما در حجاب این است که روی مصداقها تمرکز کردهایم، در حالی که برنامهریزیها باید روی عفت و حیا باشد.»
چندی پیش اسماعیل احمدیمقدم، فرمانده ناجا در جمع انصار حزبالله گفت، اگر نیروی انتظامی دربرابر انتقادها سرسختانه مقاومت نکند، بیحجابی در ایران رسمی خواهد شد. او اعتراف کرد که خیابانها پر از کسانی است که پوشش آنها با معیارهای جمهوری اسلامی سازگار نیست: «همه میدانیم بر اساس معیارهای تعریفشده شرع این تعداد با طی طریق در فاصله چند ده متر از همین خیابان جمهوری به ۲ اتوبوس هممیرسد.»
این مقام بلندپایه بنا به گزارشهایی هماکنون به دلیل فساد مالی در بازداشت است.
برخی از فعالان حقوق زنان، همچون نرگس محمدی بارها این سئوال را مطرح کردهاند که "معیار پوشش قانونی چیست و مردم از کجا باید بدانند مأموران در مورد معیار پوشش چگونه میاندیشند؟"
برخی نیز میگویند، مد و لباس در جامعه ایران تعریف مشخصی ندارد و بسته به دیدگاههای افراد مختلف تعریف آن نیز گوناگون است.
"نگاه مردم نسبت به پوشش دچار تغییر است"
محمد آقاسی، رئیس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران نیز در این نشست به ابراز نظر پرداخت. او از واقعیتگریزی ابراز تأسف کرد و توجه به واقعیت را برای روبرو شدن با آسیبهای اجتماعی حائز اهمیت دانست. او با تأکید بر این که "نگاه مردم نسبت به پوشش دچار تغییر است" ادامه داد، این "مبین تغییراتی است که در جامعه بهوجود آمده و ضروری است که تحقیقاتی در زمینه علل این تغییرات صورت پذیرد."
محمد زائری با اشاره به مبارزه با بدحجابی توسط ناجا (نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران) گفت: «کسانی که قرار بود اقدامات فرهنگی در این زمینه انجام دهند، کار را بر گردن ناجا میاندازند در حالی که آن چوب آخر است؛ قانون زمانی قانون است که در جامعه به شکل طبیعی مقبولیت داشته باشد و مبتنی بر هنجار اجتماعی باشد.»
او معتقد است که در صورت آزاد بودن حجاب حرمت آن "بیشتر حفظ میشود." زائری گفت: «الآن چون همه چیز با یکدیگر مخلوط شده حرمت چادر مشکی بیشتر از بین میرود.... یکی از مهمترین خطاهای راهبردی ما در حجاب این است که روی مصداقها تمرکز کردهایم، در حالی که برنامهریزیها باید روی عفت و حیا باشد.»
چندی پیش اسماعیل احمدیمقدم، فرمانده ناجا در جمع انصار حزبالله گفت، اگر نیروی انتظامی دربرابر انتقادها سرسختانه مقاومت نکند، بیحجابی در ایران رسمی خواهد شد. او اعتراف کرد که خیابانها پر از کسانی است که پوشش آنها با معیارهای جمهوری اسلامی سازگار نیست: «همه میدانیم بر اساس معیارهای تعریفشده شرع این تعداد با طی طریق در فاصله چند ده متر از همین خیابان جمهوری به ۲ اتوبوس هممیرسد.»
این مقام بلندپایه بنا به گزارشهایی هماکنون به دلیل فساد مالی در بازداشت است.
برخی از فعالان حقوق زنان، همچون نرگس محمدی بارها این سئوال را مطرح کردهاند که "معیار پوشش قانونی چیست و مردم از کجا باید بدانند مأموران در مورد معیار پوشش چگونه میاندیشند؟"
برخی نیز میگویند، مد و لباس در جامعه ایران تعریف مشخصی ندارد و بسته به دیدگاههای افراد مختلف تعریف آن نیز گوناگون است.
"نگاه مردم نسبت به پوشش دچار تغییر است"
محمد آقاسی، رئیس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران نیز در این نشست به ابراز نظر پرداخت. او از واقعیتگریزی ابراز تأسف کرد و توجه به واقعیت را برای روبرو شدن با آسیبهای اجتماعی حائز اهمیت دانست. او با تأکید بر این که "نگاه مردم نسبت به پوشش دچار تغییر است" ادامه داد، این "مبین تغییراتی است که در جامعه بهوجود آمده و ضروری است که تحقیقاتی در زمینه علل این تغییرات صورت پذیرد."
آقاسی تصریح کرد: «رذایل اخلاقی در جامعه زیاد شده و اگر در این زمینه فعالیت جدی صورت نگیرد ممکن است این نگرش در آینده عامل گسترش رذایل اخلاقی در جامعه گردد.»
به گفته آقاسی، بر اساس تحقیقی که در سال ۱۳۵۳ انجام شد گزارش شد که ۷۵ درصد از مردم در آن زمان تمایل به محجبه بودن همسران خود داشتهاند، اما در سال ۷۴ در پژوهشی با جامعه آماری متفاوت، معلوم شد که ۳۶ درصد از دانشجویان دختر چادر را به عنوان پوشش خود میپسندیدند.
آقاسی گفت: «من به مباحثی چون فروپاشی اخلاقی یا اجتماعی در حال حاضر جامعه ایرانی اعتقاد ندارم، اما معتقدم که تغییر در زمینه پوشش بهویژه طی یک دهه گذشته به طور جدی قابل ملاحظه است و ادامه این روند با توجه به سرعت بالای تغییرات در جامعه ایرانی ... جامعه را در آینده نه چندان دور دچار مشکلات افزونتری خواهد نمود.»
به گفته آقاسی، بر اساس تحقیقی که در سال ۱۳۵۳ انجام شد گزارش شد که ۷۵ درصد از مردم در آن زمان تمایل به محجبه بودن همسران خود داشتهاند، اما در سال ۷۴ در پژوهشی با جامعه آماری متفاوت، معلوم شد که ۳۶ درصد از دانشجویان دختر چادر را به عنوان پوشش خود میپسندیدند.
آقاسی گفت: «من به مباحثی چون فروپاشی اخلاقی یا اجتماعی در حال حاضر جامعه ایرانی اعتقاد ندارم، اما معتقدم که تغییر در زمینه پوشش بهویژه طی یک دهه گذشته به طور جدی قابل ملاحظه است و ادامه این روند با توجه به سرعت بالای تغییرات در جامعه ایرانی ... جامعه را در آینده نه چندان دور دچار مشکلات افزونتری خواهد نمود.»
<* آنچه آقای ذاکری درباره حجاب اجباری بیان کرده است ، باید از زبان آنها که بر صندلی <ولایت!> تکیه میزنند و برای چارزانو نشینان حرف های تکراری و دو پهلو میزنند ، بر زبان میراندند..>


هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر