۱۳۹۱ اسفند ۱۳, یکشنبه

اجرای مراسم(ایرانی) چهارشنبه سوری و فتاوی(!) ملاها وافاضات عوامل آنها

**
چهارشنبه‌سوری یکی از جشن‌های ایرانی است که در شب آخرین چهارشنبهٔ سال (سه‌شنبه شب) برگزار می‌شود.
در شاهنامهٔ فردوسی اشاره‌هایی درباره بزم چهارشنبه‌ای در نزدیکی نوروز وجود دارد که نشان‌دهندهٔ کهن بودن این جشن است. مراسم سنّتی مربوط به این جشن ملّی، از دیرباز در فرهنگ سنّتی مردمان ایران زنده نگاه داشته شده‌است.[۱]
واژهٔ «چهارشنبه‌سوری» از دو واژهٔ چهارشنبه که نام یکی از روزهای هفته‌است و سوری در زبان کُردی که به معنی سرخ است ساخته شده‌است[نیازمند منبع]. آتش بزرگی تا صبح زود و برآمدن خورشید روشن نگه داشته می‌شود[۲] که این آتش معمولاً در بعد از ظهر زمانی که مردم آتش روشن می‌کنند و از آن می‌پرند آغاز می‌شود و در زمان پریدن می‌خوانند: «زردی من از تو، سرخی تو از من» در واقع این جمله نشانگر یک تطهیر و پاک‌سازی مذهبی است که واژه «سوری» به معنی «سرخ» به آن اشاره دارد.[۳] به بیان دیگر شما خواهان آن هستید که آتش تمام رنگ پریدیگی و زردی، بیماری و مشکلات شما را بگیرد و بجای آن سرخی و گرمی و نیرو به شما بدهد. چهارشنبه‌سوری جشنی نیست که وابسته به دین یا قومیّت افراد باشد و در میان بیشتر ایرانیان رواج دارد.
                          
______________________________
اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی <خلافت اسلامی> ایران با تاکید بر مخالفت پلیس با "هر گونه تجمعی" در شب چهارشنبه سوری گفت که این مخالفت، شامل تجمعات "هماهنگ شده و غیر آن" می شود!!!.
اظهارات فرمانده (!) پلیس <اسلامی> در مورد "تجمعات هماهنگ شده"، اشاره به مراسم آتشبازی هدایت شده ای دارد که در سال های گذشته، با هدایت شهرداری ها و پلیس در برخی پارک ها و میادین تهران و دیگر شهرها برگزار شده است..


*****
                           
خبرگزاری دولتی « ایرنا» روز یکشنبه خبری را در مورد استفتاء از  علی خامنه ای، در مورد چهارشنبه سوری منتشر کرد که گفته است این روز «...هيچ مبناى شرعى ندارد.»

 خامنه ای همچنین چهارشنبه سوری را « مستلزم ضرر و فساد زيادى» دانسته که به گفته او، « مناسب است از آنها اجتناب شود!!.

                                   
آیت الله ! بهجت
حدود شرعى سينه ‏زنى و عزادارى :
1833. برخى از شيعيان در مجالس عزادارى اهل بيت ـ عليهم‏السّلام ـ و خصوصا مجلس سرور شهيدان، اباعبداللّه‏ الحسين ـ عليه‏السّلام ـ اقدام به سينه ‏زنى و كندن صورت مى ‏نمايند ـ كه باعث كبود شدن و خون‏ريزى مى ‏شود ـ ، حكم شرعى آن چيست؟
ج. در صورتى كه مناسب عزادارى باشد و مرض ‏آور نباشد، اشكال ندارد!!.
لخت شدن و سرخ شدن بدن در عزادارى :
1834. لخت شدن در عزادارى چگونه است و اگر بر اثر سينه ‏زنى، بدن سرخ شود، چه حكمى دارد؟
ج. اشكال ندارد و لخت شدنى كه در معرض نظر حرام نامحرم باشد، جايز نيست.
                                      
فتاوای مراجع تقلید در مورد برهنه شدن در هنگام سینه زنی
حضرت آیت الله سیستانی:
سؤال: آيا در مجالس عزاداری، ناله وشيون بلند سر دادن و محکم به سر و صورت و دست کوبيدن جايز است ؟
پاسخ: اشکال ندارد.
سؤال: ما حدود سی سال است که در شب تاسوعا در مسجد شمع ميگذاريم آيا می شود به جای شمع چيز ديگری مانند لامپ به مسجد داد؟
پاسخ: اشکال ندارد.
سؤال: آيا هروله کردن ( بالا وپايين پريدن ) در عزاداری يا جشن يا حتی عزاداری امام حسين (ع) جايز است يا خير؟
پاسخ: اشکال ندارد!!!!.
سؤال: ميخواستم نظر حضرت عالی وشرعی ونحوه حلال يا حرام را درباره لخت شدن افراد در هيئت های مذهبی که جهت سينه زنی انجام می گيرد را بدانم؟
پاسخ: اشکال ندارد.
سؤال: لخت شدن در مراسم سينه زنی چه حکمی دارد؟
پاسخ: اشکال ندارد!!!.
سؤال: حکم لباس مشکی در دو ماه محرم وصفر مستحب است يا مکروه ؟
پاسخ: کار شايسته و پسنديده ای است!.
    ***************************************
                                                        
و دست آخر این که ............. در این که اساسا چهارشنبه سوری هیچ نسبتی با اسلام ندارد بحثی نیست. اما اینکه خلاف اسلام و دستورات اسلام است، از آن اکاذیبی است که فقط به قامت روحانیون تازه به دوران رسیده  برازنده است...


هیچ نظری موجود نیست: